reklama

Darcovia krvi

Darcovia krvi - vážení, žiadaní, zatracovaní, či zabúdaní ? Ako sa zmenilo ich ocenenie za posledných 25 rokov...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

DARCOVIA KRVI

 Darcovia krvi – niekedy velebení, niekededy zatracovaní.

Dovolím si rozdeliť ľudí na 5 skupín:

  1. Darcovia – darujú krv z presvedčenia, lebo veria , že je to správne a potrebné.

  2. Nedarcovia – nedarujú krv, lebo nemôžu zo zdravotných, alebo iných objektívnych dôvodov.

  3. Nedarcovia ignoranti – tí, ktorých to nezaujíma a ignorujú túto tému / väčšinou do prvej osobnej potreby /.

  4. Nedarcovia posmievači – tí, ktorí si nájdu 1000 dôvodov, prečo nepôjdu darovať krv, lebo sa ňou aj tak plytvá, lebo nedajú zarábať na nej iným, lebo je to hlúposť, lebo..., lebo...

  5. Nedarcovia priznávači – tí, ktorí darcov obdivujú a sami priznajú, že sa toho boja / pravdu poviem, ani ja sa nikdy nepozerám, keď mi sestrička napichuje žilu /.

Prečo vlastne píšem tento blog ? Lebo ma hnevá, ako sa spoločnosť, štát a aj samotní ľudia stavajú k darcom krvi. Na jednej strane počúvame, ako sa valorizujú platy sudcom – o stovky eur mesačne, valorizujú sa platy v štátnej správe, valorizuje sa minimálna mzda, valorizujú sa dôchodky.... . Na druhej strane, keď som bol prvý krát darovať krv pred 26 rokmi, dostal som poukaz do bufetu na 56,- Sk – vtedy to bola hodnota asi troch obedov. Teraz darca dostane stravný lístok v hodnote 1,99€ - čiže asi cena jednej bagety. Kedysi, napr. v Košiciach, bola MHD zadarmo už pre držiteľov zlatej Jánskeho plakety /JP/, teraz je to až od diamantovej JP. Tvrdo za túto „podporu“ bojoval, vtedy jeden mestský poslanec, teraz už starosta jednej z mestských častí. Určite je toľko držiteľov vyšších JP, že by to DPMK zruinovalo. Kedysi zdravotné poisťovne dávali vitamínové balíčky, teraz už len tie súkromné. Niekedy mám pocit, že menšie mestá sa správajú menej macošsky ako tie väčšie a bohatšie / viď. priložený link /. No a najhoršie sa podľa mňa správa k darcom krvi štát. Kedysi si mohli darcovia uplatňovať odpočet daňového základu za odber vo výške 2000Sk za jeden odber. Ale táto úľava asi neúmerne devastovala štátny rozpočet, tak musela byť zrušená, aby bolo na daňové úľavy pre nadnárodné korporácie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najkrajší odber som zažil na dedine. Starosta poskytol obecný autobus, obecný obvodný doktor zorganizoval varenie gulášu. Prišlo mi to ako rodinná celodenná akcia. Malá dedina našla na túto hromadnú akciu aj peniaze, aj priestory, aj čas.

Mnohí môžu namietať, veď ide o dobrovoľné darcovstvo, tak čo vlastne čakáš. Vlastne nič zvláštne, len možno trochu úcty a aspoň také úľavy, keď idem darovať krv na úkor svojho voľného alebo pracovného času, aby som nemusel platiť parkovné na platených parkoviskách nemocníc, kde sú zrušené obsluhy rámp, lebo ich nahradili automaty. Je to moja osobná voľba, že darujem svoju krv a verím, že bude stále dosť presvedčených nezištných darcov aj bez ohľadu na to, že mnoho ľudí a hlavne štát to berie ako samozrejmosť a jednoduchým zdvihnutím palca ruší aj tie drobné výhody, ktoré darcovia mali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

http://www.mojakrvnaskupina.sk/newsletter/17_ste-darca-krvi-vyuzite-to

https://www.vszp.sk/slovensky-cerveny-kriz.html

http://spravy.pravda.sk/domace/clanok/162767-darcovia-na-slovensku-stratili-vyhody/

Peter Staško

Peter Staško

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Neviem chodiť tak, že sa nedívam okolo seba a prehliadam veci, ktoré ma hnevajú, Ak môžem, snažím sa ich zmeniť.... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu